"La poesia és a la dansa, el que la novel·la és al teatre"
Aquells i aquelles que vulgau completar la vostra educació artística heu d'anar a veure l'espectacle de dansa del CND (Compañía Nacional de Danza) dirigida per Nacho Duato els dies 27, 28, i 29 a La Nau de Sagunt dins del Festival Sagunt a Escena.
'Herrumbre' tracta sobre la tortura, concretament sobre las motivacions que porten a un home a arribar a aquests límits. "No m’he centrat en cap classe de tortura en especial. He vist moltes fotos als mitjans de comunicació, fotos estremidores com les dels presoners de Guantánamo, o en pàgines d’Amnistia Internacional". Després dels fets i l’anàlisi, Nacho Duato comenta que amb el seu ballet ha intentat comprendre.
L’escenografia, dissenyada per l’arquitecte vienès d’origen iraquià Jaffar Chalabi, gira en torn a un mur que "els ballarins aniran transformant al llarg de tota l’actuació en una presó, una càmera de tortura...".
L’espectacle té una hora de duració i està dividit en dues parts. La primera amb el ballet 'L'homme' com la segona anomenada 'Herrumbre', també "parla de la fragilitat, l’amor i la mort, encara que musicalment i coreogràficament són molt diferents".
En 'L'homme' Duato s'ha inspirat en una composició del músic romanés Kurtág (basada en el fragment de 'la flor' de l’escriptor hongarés Peter Bornemisza), mentre que per a 'Herrumbre', el coreògraf parteix d’una composició para celo electrònic de David Darling, música de New Age mesclada amb música de Pedro Alcalde y Sergio Caballero, directors del Festival Sónar de Barcelona, que són els encarregats de "contraposar" la lírica de la música original amb "sorolls provocadors, com de presons, de porcs, d’helicòpters" i "de transportar a l’espectador a diferents espais físics".
L'espectacle Herrumbre us farà redescobrir el llenguatge de la dansa i les seues relacions amb la poesia com deiem a la cita, i de pas prendre consciència que el teatre utilitza un llenguatge total on per a gaudir-ne s'han de conéixer totes les expressions artístiques i literàries. De fet, Nacho Duato sempre busca inspiració en tota mena d'expressions i en aquest cas és la poesia de Ángel González i el seu poema "Chatarra" que li donen el contrapunt a les seues coreografies.
L’escenografia, dissenyada per l’arquitecte vienès d’origen iraquià Jaffar Chalabi, gira en torn a un mur que "els ballarins aniran transformant al llarg de tota l’actuació en una presó, una càmera de tortura...".
L’espectacle té una hora de duració i està dividit en dues parts. La primera amb el ballet 'L'homme' com la segona anomenada 'Herrumbre', també "parla de la fragilitat, l’amor i la mort, encara que musicalment i coreogràficament són molt diferents".
En 'L'homme' Duato s'ha inspirat en una composició del músic romanés Kurtág (basada en el fragment de 'la flor' de l’escriptor hongarés Peter Bornemisza), mentre que per a 'Herrumbre', el coreògraf parteix d’una composició para celo electrònic de David Darling, música de New Age mesclada amb música de Pedro Alcalde y Sergio Caballero, directors del Festival Sónar de Barcelona, que són els encarregats de "contraposar" la lírica de la música original amb "sorolls provocadors, com de presons, de porcs, d’helicòpters" i "de transportar a l’espectador a diferents espais físics".
L'espectacle Herrumbre us farà redescobrir el llenguatge de la dansa i les seues relacions amb la poesia com deiem a la cita, i de pas prendre consciència que el teatre utilitza un llenguatge total on per a gaudir-ne s'han de conéixer totes les expressions artístiques i literàries. De fet, Nacho Duato sempre busca inspiració en tota mena d'expressions i en aquest cas és la poesia de Ángel González i el seu poema "Chatarra" que li donen el contrapunt a les seues coreografies.
PROPOSTA DIDÀCTICA: Per llegir més poemes de Ángel González entreu ací>>> i si voleu fer activitats de dansa i poesia amb els vostres alumnes és molt senzill. Es tracta de proposar-los de traslladar a un altre llenguatge el poema, com per exemple a dansa. L'activitat consisteix a preparar el comentari literari del poema, no com un exercici tancat en ell mateix, sinó com una recerca documental per a què puga ser ballat: context on l'ubicaríem, objectes que hi poden apareixer, colors-sabors-textures-olors-sorolls que pot suggerir el poema, tipus de moviment, estructura gràfica que tindria el poema, imatges o quadres amb el que els relacionaríem per simulitud o per contrast, músiques, etc.